Fiji....BULA BULAAAA - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ellis Veer - WaarBenJij.nu Fiji....BULA BULAAAA - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Ellis Veer - WaarBenJij.nu

Fiji....BULA BULAAAA

Door: Rene en Ellis

Blijf op de hoogte en volg Ellis

13 Juni 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Bula allemaal,

Na een korte vlucht van 4 uur, waar we dankzij de luchtvaartmaatschappij business class mochten vliegen, kwamen we aan in Fiji. Hier was het nog ruim 28 graden om 17.00 in de middag. We werden op een traditionele manier begroet, met live muziek en dans. Echt 'Fiji-style'!
Wel ff wennen, van 8 graden naar 28 graden....pffff. Nadat we de auto hadden opgehaald kregen we de 1ste cultuurshock. Links en rechts scheurden auto's ons voorbij,geen stoplichten, straatverlichting of straatnamen. Pal voor ons steekt een koe langzaam overvgevolgd door een hond. In het donker steekt er van alles over, mensen links en rechts....heerlijke chaos dus. Gaten over de gehele breedte van de weg en aardig diep. Na veel gevraag kwamen we bij ons 'hotel'. Ik ben er misschien 30 sec binnengeweest maar in dit hotel blijf ik dus NIET! De kamer was bedrukkend warm, huisdieren overal, maar niet de gewenste, een wc die net iets te vaak gebruikt was en net iets weinig was schoongemaakt....brrrrr!
Gelukkig vonden we snel een ander hotel.

Fiji is een combi van India en Afrika ineen. Het is een ontwikkelingsland, het leven is erg goedkoop maar met de 'caribische mentaliteit'. Komt het vandaag niet, dan volgende week wel. Alles op relaxtempo.
Zo ook bij de autoverhuur waar we vroegen of we op een bepaald stuk weg mochten. Antwoord van de manager was:" Je hebt toch ogen, je kan zien en als je niet zien kan, dan moet je betalen". Tja, interessante theorie. Op het formulier van de auto stond'no damage'.....mmmmm toch maar ff terug gegaan aangezien de auto toch meerdere aanrijdingen leek te hebben gehad. Ach zei de manager, no problem, Fiji-style! Rene pakte het formulier en vulde de schade in....Dutch-style riepen we! Tja, eigen risico was 3000 dollar vandaar.

De volgende dag hebbenwe lekker over het eiland getoured....veel gereden maar nergens gekomen aankgezien ze geen wegenkaart, GPS of leesbare straatnamen hadden. Maar het was wel gezellig. Daarna heerlijk bij het zwembad gelegen, het was 30 graden.
Op dinsdag zijn we met een oud zeiljacht uit 1928 de zee opgegaan. Langs allerlei kleine tropische eilandjes gevaren waaronder het eiland 'Castaway' van de gelijknamige film met Tom Hanks. Het weer was prachtig, rond de 30 graden met een verfrissend windje, de stranden wit en de zee azuurblauw. We kregen een heerlijke Fiji-style BBQ geserveerd aan boord. Na een bezoekje aan een traditioneel dorpjemet een authentiek welkomsritueel zijn we weer huiswaarts gevaren. Een mooie ervaring en lekker bijgebruind.

De overige dagen hebben we gebruikt voor shoppen, sightseeing en loungen. De hoge temperaturen zijn wel van invloed op mijn tempo, deze was al laag, nu gereduceerd tot schildpadtempo. Maar ach, dit is Fiji, vooral niet druk maken dus. Het daarom meerdere massages en spa-behandelingen gehad :-)

Fii heeft meerdere gezichten, van prachtig natuurschoon tot veel armoede en hoge werkloosheid. Het gemiddelde inkomen is 1 euro per uur. Het was mooi en interessant om dit eiland een te bezoeken.
Nu gaan we op weg naar Amerika en Canada voor het laatste gedeelte van onze wereldreis.

Groeten Rene en Ellis

• 13 Juni 2013 - 10:22

Adry Anderson:

wat is dit weer een leuk verhaal, echt een mooie belevenis.Wat een geluk dat je die "huisdieren" kon zien en ook de hygiënestaat waarin het toilet verkeerde!Gelukkig vonden jullie snel een ander hotel.
    Geweldig die eilanden en de BBQ . Én wat zien jullie er goed uit!!!Bedankt weer voor het verslag en tot het volgende.Heerlijk dat jullie zo genieten!!!!!!!!!!! Veel liefs van ons beiden.

• 13 Juni 2013 - 13:26

Pia:

leuk om weer een verhaal te lezen, foto's te zien. fijn dat hetcallemasl goed gaat en dat jullie genieten. ga daar rustig mee door!!;-) groetjes en geniet van Amerika en Canada, maar dat gaat vast wel lukken. gr en liefs.

• 17 Juni 2013 - 11:28

Bert Schut:

Na een vakantie in Turkije dan eindelijk weer wat respons.
    De boeiende reisverslagen doorgelezen. Wat beleven jullie ontzettend veel. Vooral die contacten met mensen uit volslagen andere culturen beschrijven jullie heel humoristisch. En jullie relaxte ontmoetingen met zoveel verschillende diersoorten lijkt bijna paradijselijk, behalve dan in het 1e hotel op Fiji-eilanden. Af en toe krijg je wel de indruk van Ellis dat de volgende gezamenlijke reis een Rijnreisje wordt met de Henry Dunant van het Rode Kruis. Die ervaring die jullie hadden op de Fiji-eilanden dat er geen gedetailleerde wegenkaarten waren hadden wij ook in het gebied van Turkije waar we de afgelopen weken bivakkeerden. Ook heel prettig dat René als zeeman zo gemakkelijk met een gehuurd zeiljacht de Grote Oceaan op durft. Zo komen jullie ervaringsdeskundigheden mooi van pas: René ’s stuurmanskunst en Ellis’ medische vaardigheden.
    Groetjes, ook aan Kruimeliena,

Bert Schut